Cabriolet kap
Het gevoeligste deel van een cabriolet is wel de kap, deze slijt in de loop der jaren of is het doelwit van vandalisme. Bij een grondige restauratie is de kap één van de belangrijkste zaken om goed aan te pakken, een oude kap op een gerestaureerde wagen is als een vlag op een modderschuit, een kwalitatief goede kap is dan ook een must. Wij maken uitsluitend gebruik van kwalitatief zeer hoogstaande cabriolet kappen, de stof wordt ook gebruikt door Mercedes en Porsche, kwalitatief zijn deze kappen dan ook hoger dan wat Volkswagen toentertijd zelf gebruikte. De pasvorm is door de exacte maatvoering zeer nauwkeurig en sluit dan ook perfect aan op het frame en de carrosserie, waarbij lekkage of het klapperende van de kap zijn uitgesloten.
Net als origineel hebben we twee soorten, een vinyl kap (ook wel PVC genoemd) welke Volkswagen merendeel standaard leverde en een luxe kap van canvas (stof). Deze laatste werden in de jaren 50 standaard geleverd en later was het een extra optie. De kleuren zijn gelijk aan wat volkswagen toentertijd leverde al hebben niet alle kleuren in ons assortiment opgenomen mocht je een kleur willen die niet staat vermeld kan deze in de meeste gevallen wel op speciale bestelling worden gemaakt. Houd dan rekening met een levertijd van ongeveer 2 maanden. We spreken hier alleen over de buitenkappen. Binnenhemel, isolatie pakketten etc. zijn los leverbaar, zie hiervoor de opties na te tabellen. Bij de Kever kappen is de achterruit niet uitgeknipt, dit moet pas gebeuren als de kap zit gemonteerd, bij de Karmann Ghia kappen bedoeld voor een plastic achterruit zijn deze gelijk aan het origineel gemonteerd in de kap.
Kever
Karmann Ghia
Kübel
bouwjaar |
opmerking |
zwart
vinyl |
alle bouwjaren |
zonder de bovenzijde van de deuren |
#69101 |
Hemelbekleding
Bij de meeste restauraties komt de hemelbekleding snel ter sprake, in veel gevallen is vervanging de enige mogelijkheid om ook het interieur er weer als nieuw uit te laten zien. Er zijn weinig op leeftijd zijnde wagens die nog zijn voorzien van een puntgave onverkleurde hemel en mocht dit wel het geval zijn wees er dan zeer zuinig op. Ga voor het plaatsen van een nieuwe hemel voorzichtig en goed voorbereid aan de slag en probeer dit niet in een paar uur af te raffelen maar neem er de tijd voor. Als je het zelf niet ziet zitten geef het werk dan uit handen aan een professionele bekleder dan ben je er zeker van dat je hemel op de juiste wijze wordt gemonteerd zonder beschadigingen en valse vouwen. De hier vermelde hemels zijn van de hoogst mogelijke kwaliteit en gelijk aan het origineel, Alle hemels worden geleverd zonder baleinen, dempingsvilt of isolatie pakket en de benodigde spuitlijm voor de montage.
Kever cabriolet
bouwjaar |
soort stof |
kleur mogelijkheden |
kleur |
bestelnr. |
kleur |
bestelnr. |
t/m 7/1957 |
mohair stof |
beige |
#9270 |
|
vanaf 8/1957 t/m 7/1958 |
mohair stof |
beige |
#9271 |
vanaf 8/1958 t/m 7/1963 |
mohair stof |
beige |
#9272 |
vanaf 8/1963 t/m 7/1964 |
mohair stof |
beige |
#9273 |
vanaf 8/1964 t/m 7/1970 |
geperforeerd vinyl |
gebroken wit |
#9274 |
zwart |
#9275 |
glad vinyl |
gebroken wit |
#9262 |
|
vanaf 8/1970 t/m 7/1971 |
geperforeerd vinyl |
gebroken wit |
#9256 |
glad vinyl |
gebroken wit |
#9264 |
vanaf 8/1971 t/m 7/1972 |
glad vinyl |
wit |
#9266 |
vanaf 8/1972 en later |
glad vinyl |
wit |
#9268 |
Cabrioletkap isolatie pakketten
Tussen de hemelbekleding en de buitenkap van de cabriolet uitvoeringen is een pakket aan isolatiemateriaal te vinden. Indien de hemel of de buiten kap wordt vervangen dan zul je zien dat dit isolatie materiaal net zo hard aan vervanging toe is, gebruik je bij het plaatsen van een nieuwe buitenkap toch het oude isolatiemateriaal zal de kap er nooit netjes bij staan waar je achteraf veel spijt van zult krijgen. Alle isolatiepakketten zijn gemaakt aan de hand van de originele maatvoeringen ofwel een perfecte pasvorm zoals Karmann het ooit heeft ontwikkeld. Worden compleet geleverd voor zowel het dakgedeelte als de zijkanten van de kap inclusief de spanbanden waarmee het geheel wordt vastgezet.
Kever
#9075 t/m 7/1957
#9076 vanaf 8/1957 t/m 7/1962
#9077 vanaf 8/1962 t/m 7/1964
#9080 vanaf 8/1964 t/m 7/1970
#9078 vanaf 8/1970 t/m 7/1972
#9081 vanaf 8/1972 en later
Karmann Ghia
#19050 t/m 1968 (chassisnummer 149 431 007)
#19052 vanaf 1968 (chassisnummer 149 431 008) en later
Cabriokap sierlijsten (spijker strips)
De oudere Cabrio’s zijn voorzien van sierlijsten op de buitenkap, deze aluminium lijsten zijn voorzien van gemonteerde spijkers die door de kap in het houtwerk worden getimmerd. Je krijgt ze bijna nooit onbeschadigd gedemonteerd, vandaar dat er ook zoveel auto’s zijn met kromme en smerige sierlijsten op de kap, behoor niet tot die groep en monteer nieuwe sierlijsten. Het vast spijkeren is een karwei wat met zorg moet worden uitgevoerd, bescherm de aluminium lijst zo goed mogelijk en tik deze voorzicht vast. Voordat je ze monteert hebben de lijsten nog wel een bewerking nodig aan de uiteinden, origineel lopen ze daar op een punt uit, terwijl deze nieuwe lijsten aan de uiteinden recht zijn. Vijl aan de uiteinden een glad weglopende punt en polijst deze zodat de glans overeenkomt met de rest van de sierlijst. De lijsten worden recht geleverd bij het vast spijkeren buig je de lijst naar de vorm van de kap.
spijker lijst voorzijde
#9005 Kever t/m 1960 (chassisnummer 2 533 099)
spijker lijst boven de achterruit
#9009
Kever t/m 1967 (chassisnummer 117 250 032)
Karmann Ghia t/m 1967 (chassisnummer 147 610 909)
spijker lijst achterzijde
#9008 Kever t/m 1967 (chassisnummer 117 250 032)
Houten dak montagedelen
Het kap frame is voorzien van een aantal houten delen waaraan de kap wordt bevestigd. In veel gevallen is het hout zover aangetast dat vervanging de enige oplossing is. Alle houtdelen zijn vervaardigd uit hout, waarbij gebruik is gemaakt van zowel massief, multiplex of geperst hout. De pasvorm is gelijk aan origineel en door het gebruik van hout in plaats van kunststof zal je ook geen nadeel ervaren met het vastspijkeren of nieten van de kap, al blijft het wel raadzaam om roestvrijstalen nieten en/of spijkers te gebruiken. Het achterruit frame van de Kever bestaat uit vier delen welke nog moet worden bevestigd aan het bestaande metalen achterruitframe. Indien dit frame door roest is aangetast of niet meer de juiste vorm heeft is kun je dit frame inclusief de inleg ook compleet aanschaffen (dit staat als extra vermeld, klik op het onderdeelnummer voor meer informatie). De achterste kap montage balken voor de Kever bestaan afhankelijk van het bouwjaar uit drie of vier delen en die van de Karmann Ghia uit twee delen.
let op: indien er na het bouwjaar een nummer staat vermeld, heeft de wisseling plaats gevonden vanaf of t/m dit chassisnummer.
Voorbalk |
model |
nummer |
bouwjaar |
houtsoort |
Kever |
#9013 |
8/1957.t/m.7/1964 |
massief |
#9014 |
8/1964 t/m 7/1967 |
massief |
#9015 |
8/1967 t/m 7/1972 |
geperst |
Karmann Ghia |
#19017 |
t/m 1968 (149 431 007) |
massief |
#19018 |
1968 (149 431 008) en later |
massief |
|
|
|
|
Balken achter zijruit per paar (C-stijl) |
model |
nummer |
bouwjaar |
houtsoort |
Kever |
#9020 |
8/1965 t/m 7/1971 |
massief |
Achterbalk |
model |
nummer |
bouwjaar |
houtsoort |
Kever |
#9026 |
t/m 7/1964 |
multiplex |
#9017 |
8/1964 t/m 7/1971 |
massief |
#9018 |
8/1971 en later |
massief |
Karmann. Ghia |
#19015 |
t/m 1968 (149 431 007) |
massief |
ruit frame 4 delig (hout) * |
|
incl. metalen frame * |
model |
nummer |
bouwjaar |
houtsoort |
|
nummer |
Kever |
#9022 |
8/1962 t/m 1974 (154 2781 063) |
massief |
|
#9021 |
#9023 |
1974 (154 2781 064) en later |
massief |
|
#9024 |
kap.montage.balken achterzijde * |
model |
nummer |
bouwjaar |
houtsoort |
Kever |
#9011 |
t/m 1966 (157 250 033) |
Massief |
#9016 |
1966 (157 250 034) t/m 7/1970 |
geperst |
Karmann.Ghia |
#19016 |
t/m 1967 (147 610 909) |
multiplex |
* zie tekst
Cabriokap spankabels
De zijspankabels bij de cabriolet van zowel de Kever als Karmann Ghia alsook de midden spankabel welke alleen bij de Karmann Ghia is gebruikt zorgen ervoor dat de kap op de juiste manier wordt geleid naar de open en dicht positie en dat de kap goed aansluit op de zijruiten. Met de achter spankabel wordt de kap aan de achterzijde gespannen wat bij de Kever in 1966 en bij de Karmann Ghia in 1967 werd doorgevoerd daarvoor werd de kap alleen vastgespijkerd aan het houten frame. Bij het vervangen van de zijspankabels is het raadzaam direct de veren mee te mee te vervangen (zie opties), als de kabels eenmaal aan vervanging toe zijn zal dit hetzelfde zijn voor de veren. Mocht de metalen strip waar de achterste spankabel doorheen loopt zijn verroest is deze ook los leverbaar, een doorverwijzing staat vermeld bij aanverwanten.
achter spankabel
#9007 Kever vanaf 1966 (chassisnummer 157 250 034) en later
#19007 Karmann Ghia vanaf 1967 (chassisnummer 147 610 910) en later
midden spankabel
#19008 Karmann Ghia vanaf 1968 en later (chassisnummer 149 431 008) en later
zijspankabels (per paar)
#9006 Kever en Karmann Ghia
spanveren (optie)
De zijspankabel die er mede voor zorgt dat de cabrioletkap op een nette manier gespannen blijft tijdens het openen en sluiten is aan de uiteinden voorzien van een trekveer. Mocht je de zijspankabel gaan vernieuwen wat bij het vervangen van de cabriolet wordt aangeraden, vervang dan ook de veren, deze zijn waarschijnlijk net zo oud als de spankabel en zullen intussen de functie als veer niet of nauwelijks nog kunnen uitvoeren. Worden
per paar geleverd
#9004 Kever
#19009 Karmann Ghia